Nederlanders willen niet onnodig voedsel verspillen. Zo houdt 75% van de Nederlanders rekening met voedselverspilling bij het winkelen in de supermarkt. Opvallend genoeg gooit datzelfde percentage ook regelmatig versgekoelde groenten weg, omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Vooral sla en komkommer, maar ook voorverpakte mix groenten, spinazie en broccoli belanden in de prullenbak. Dat blijkt uit onderzoek* naar kennis, houding en gedrag over versgekoelde en diepvriesproducten.
Meer diepvriesproducten gebruiken?
Meer koken met diepvriesproducten lijkt een sleutelrol in de strijd tegen voedselverspilling. Een groot deel van de Nederlanders weet ook dat het gebruik van diepvriesproducten duurzamer is, maar blijft kiezen voor versgekoelde producten. Waarom laten we het vriesvak dan toch links liggen?
Onvoldoende kennis over diepvries
Een van de redenen spreekt voor zich: drie keer zoveel Nederlanders voelen zich aangetrokken tot de versafdeling als tot de diepvriesafdeling in de supermarkt. Maar de resultaten van het onderzoek* laten ook een andere oorzaak zien: Nederlanders hebben onvoldoende kennis over de voordelen van diepvriesproducten.
Bijna de helft weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer. Terwijl eerder onderzoek bevestigt dat dit wel het geval is.
Veel versgekoelde groenten weggegooid
Door het gebrek aan kennis blijven consumenten kiezen voor versgekoelde groenten, met als gevolg dat deze vaak worden weggegooid. Dat maakt dat de vriezer voornamelijk een opslag is voor minder gezonde producten als ijs, pizza en snacks.
Het ontdooien van de Nederlandse perceptie
Gelukkig laat het onderzoek ook veel potentie zien voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie: meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder én lekkerder zijn. 79% van de Nederlanders geeft echter aan weinig over dergelijke voordelen van diepvries te horen of te lezen.
*Het onderzoek waarnaar wordt verwezen betreft een enquête van producent Iglo, in juli 2022 uitgevoerd door Motivaction onder 1003 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Als redactie van Bewust In De Buurt onderschrijven wij de boodschap dat mensen bewust moeten omgaan met etenswaren en daarom de boodschap van Iglo uit de berichtgeving verwijderd.